Det var ett tag sedan jag var på rockfestival, men det är svårt att inte se likheterna mellan en konferens som Reboot och t.ex. Hultsfredsfestivalen. Folk åker dit för att lyssna/se på sina favoritband/talare och träffa likasinnade. T.o.m. schemaläggningen påminner om varandra. Att sitta i gräset utanför Kedelhallen och betrakta deltagarna på Rebootkonferensen är en upplevelse som påminner väldigt mycket om att sitta på campingen på Hultsfred och titta på alla punkare och syntare som glider omkring. Det är egentligen bara ljudvolymen och tillgången på öl som skiljer sig åt.

Ja, där är ju betydligt fler Mac-laptops på Reboot också, såklart.

Det finns fler paralleller. Under rockhistoriens tonÃ¥rstid, pÃ¥ 60-talet, var festivalerna viktiga kulturhändelser. Det var inte enbart musiken (eller drogerna) som lockade utan även möjligheten att fÃ¥ vara med om nÃ¥got speciellt, att fÃ¥ vara där det händer, där historia skrivs – i cirkelns mitt. SÃ¥ är det inte längre. Hultsfredsfestivalen är en folkfest, varken mer eller mindre. Istället är det konferenser som Reboot, Accelerating Change, diverse blogg-meetups eller spelmässor som GDC som stÃ¥r för den kulturella (och ibland politiska) vÃ¥grörelsen.

PÃ¥ sätt och vis är cirkeln därmed sluten. Det var mitt i hippie-rörelsen i San Francisco i svallvÃ¥gorna efter 60-talet som PC-industrin och internet föddes. Är dÃ¥ personer som Ben Hammersley och Raymond Kurzweil vÃ¥r tids Bob Dylan eller Phil Ochs? Tja, varför inte? Ã…tminstone i funktionen som berättare av förändringarna i vÃ¥r nutid. “The times they are a-changin’.”

Denna liknelse fÃ¥r oss in pÃ¥ nästa fundering. FramgÃ¥ngsrika bloggare, flera av vilka sedan framträder pÃ¥ konferenserna nämnda ovan, producerar texter (och/eller podcasts) som folk vill lyssna pÃ¥ eller läsa. Jag känner dock inte till nÃ¥got fall av piratkopiering av en bloggtext. Det närmaste exemplet är när nÃ¥gon använder en bloggs RSS-flöde för att dra besökare till sin egen sajt, alltsÃ¥ man “stjäler” uppmärksamhet snarare än själva texten. Det finns främst tvÃ¥ orsaker till detta: 1) att utge sig för att vara nÃ¥gon annan är meningslöst i bloggosfären och 2) att kopiera nÃ¥got som redan ligger öppet pÃ¥ nätet är lika meningslöst. Detta är intressant dÃ¥ det kan ge en indikation om vart distribution av andra medier är pÃ¥ väg.

Hela piratkopieringsdebatten bygger pÃ¥ antagandet att man när man laddar ner nÃ¥got sÃ¥ är det ungefär som att köpa (eller stjäla) en CD-skiva eller en DVD-film, alltsÃ¥ en fysisk vara. När filen ligger pÃ¥ din lokala hÃ¥rddisk sÃ¥ “äger” du filmen eller lÃ¥ten. Konsekvensen är att det nu kan finnas miljontals kopior av exakt samma MP3-fil utspridd pÃ¥ miljontals olika hÃ¥rddiskar världen runt. Folk har sina egna “Mp3-bibliotek” med nedladdad musik som “är deras” (eftersom de ligger pÃ¥ deras hÃ¥rddiskar). Detta kommer att vara fallet endast under en tillfällig övergÃ¥ngsperiod i internets historia. Det är en direkt konsekvens av, dels en teknisk begränsning i bandbreddsutnyttjande och dels en mental bild av hur man konsumerar media som tillhör 1900-talets fysiska ekonomi.

Vad man egentligen är intresserad av när man laddar ned nÃ¥got är möjligheten att lyssna pÃ¥ en lÃ¥t eller se en film precis när man känner för det. Hade det funnits en gigantisk databas, alltid Ã¥tkomlig, med all världens musik, film och TV-program sökbart och indexerat och nedladdningsbart i realtid sÃ¥ hade man inte behövt ladda hem nÃ¥gra MP3- eller DivX-filer. Den finns ju alltid där, ute pÃ¥ nätet. Jag behöver inte “äga” musiken sÃ¥ länge jag kan kontrollera Ã¥tkomsten till den.

Om man då gör liknelsen med bloggarna, så finns det sökmotorer, RSS-flöden för uppdateringar, indexering med taggar och en ekonomi baserad på uppmärksamhet och trovärdighet. Att skriva om en annan blogg eller kommentera hos en blogg är att betala i uppmärksamhetskrediter. Addera till detta att man som bloggande, podcastande, vloggande konsument inte bara konsumerar utan även deltar i skapandeprocessen. Att ladda ned och att ladda upp blir, med Rasmus Fleischers ord, lika sammanlänkat som att dra luft in och ut när man andas.

Framöver kommer dessa båda världar att mötas och smälta samman i allt större utsträckning. Exakt vart detta leder återstår att se. Den första, fundamentala, frågan är om det över huvud taget kommer att gå att tjäna pengar på information som finns på nätet. Jag tror det, men det är inte informationen i sig man tar betalt för. Pengar kommer att flöda i den riktning där talang, kreativitet och underhållning finns. Individer som skapar något som andra vill ha kommer att kunna leva på det. Nätet fungerar som en utmärkt kanal att nå intresserade och finna sådant man är intresserad av. Nu ska bara pusselbitarna i den nya ekonomin falla på plats över ruinerna av den gamla.

Uppdaterat: Rasmus kommenterar texten ovan:

Till skillnad frÃ¥n Framtidstanken skulle jag kanske själv inte tala om detta, upplösningen av gränsen mellan producent och konsument, som nÃ¥got som sker “framöver”.

Han har helt rätt. Att producent och konsument flyter samman händer här och nu. Jag ändrar.

5 Thoughts on “Konferenser, rockfestivaler, bloggar och upphovsrätt

  1. Hm… Jag kan komma pÃ¥ ett par exempel pÃ¥ piratkopiering av bloggtexter. Ett är sÃ¥na här parasitbloggar — vet inte riktigt vad deras syfte är:

    http://www.mobsjag.com/274/

    Jag vet ocksÃ¥ att det finns en massa “speglar” av bloggar typ BoingBoing. En anledning till att en hel del av detta inte är piratkopiering är ju att de är licensierade under CC-licens…

    Ett annat exempel var för ett par år sen när en tidning i Tyskland snodde blogginlägg och publicerade som notiser.

    Fast de flesta bloggtexter kopieras ju inte av den enkla anledningen att väldigt fÃ¥ bloggar har nÃ¥n “status” som gör dem värda att kopiera…

  2. Erik Starck on 2006-6-7 at 08:59:29 said:

    Hej Simon!
    Jag skrev ju: “det närmaste exemplet är när nÃ¥gon använder en bloggs RSS-flöde för att dra besökare till sin egen sajt”.

    Är det inte detta “parasitbloggar” eller är de nÃ¥got annat?

  3. Verkligen intressant post om den faktiska skillnaden mellan text och ljud och bild.
    Sökmotorer är textbaserade och hittar relevanta texter ganska enkelt. Viktiga texter lyfts sedan fram genom att andra texter länkar till dem.

    Det finns inga bra sökmotorer för film och vill man hitta relevant foto- eller filmmaterial sÃ¥ gör man det oftast tack vare de textbaserade taggarna. De olika videolagringstjänsterna blir viktiga eftersom de är “skyltfönster” för de enskilda filmerna.

    Det är en avsevärd skillnad i hur stor plats som tas i anspråk på nätet mellan en text, som kanske är 50 kB och finns på endast en plats, och en film på 10 mB och som finns lagrad på 10 platser. Det blir ju tydligt hur viktigt det blir med någon slags centraliserad/ koordinerad bittorrenttracker för att nätet inte ska kvävas av alla ljud- och filmfiler som laddas upp och ner.

  4. Jag missuppfattade nog vad du menade.

    För övrigt — det här med äganderätt blir intressant när man tar din formulering

    “Jag behöver inte “äga” musiken sÃ¥ länge jag kan kontrollera Ã¥tkomsten till den.”

    och tillämpar den på andra områden, som bostäder.

  5. Erik Starck on 2006-6-7 at 14:38:23 said:

    …med den skillnaden att en bostad inte gÃ¥r att replikera i oändlighet utan ökad merkostnad.

    Det går inte att CTRL^C CTRL^V:a sig till en större lägenhet. Åtminstone inte än.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation