PÃ¥ tal om Carl Bildt och bloggarna, i dagens (kan man verkligen säga “dagens” om en nättidning?) Aftonbladet skriver Olle Castelius om Bildts andelar i East Capital Balkan-fonden. Det mest intressanta med hela artikeln är dock det här:

Carl Bildt ville i går inte lämna någon kommentar men hälsar via sin pressekretare att East Capital själva ansvarar för investeringarna samt att norska Telenor är huvudägare för Telekom Srpske. Ingen företrädare för East Capital ville heller kommentera uppgifterna.

Hm. Det räcker att prenumerera på Bildts RSS-flöde på hans blogg för att kunna läsa den här kommentaren från igår. En kommentar som debatterats flitigt bland bloggarna. Bildts blogg har t.o.m. länkats till från Expressens artikel i ämnet. Uppenbarligen har Aftonbladets Olle Castelius inte brytt sig om att söka på nätet. Han verkar inte ens veta att Bildt skriver på nätet.

Vad säger detta om Aftonbladets journalister?

Vad säger det om relationen mellan politiska makthavare och “den tredje makten”?

Vad säger det om Bildts pressekreterare och UD:s inställning till att chefen bloggar? Vet de ens om det? Förmodligen, men man undrar? Är det OK för en ministers pressekreterare att hänvisa till ministerns blogg? Behövs över huvud taget en pressekreterare om ministern bloggar?

Tja, kanske, jag vet inte. Helt klart är i alla fall att den tidigare relativt tydliga rollfördelningen i mediaspelet börjar förändras. Det är en process som utspelas i realtid just nu och det är en process som kommer att få betydligt mer långtgående konsekvenser än vilka fonder Bildt äger andelar i.

Stay tuned.

Uppdaterat: P.S. Olle, om du mot förmodan skulle läsa detta så har migrationsminister Tobias Billström en mobilblogg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation